Svend Gønge Skolen 2019 (Vordingborg)

Svend Gønge Skolen 2019 (Vordingborg)

På Svend Gønge Skolen bliver der afholdt forældreworkshop, hvor skolens forældre har mulighed for at få viden om forskellige emner indenfor undervisningen og indlæring i forhold til at understøtte deres eget barn i dets læring og udvikling. Oplevelsen er, at forældrene har mulighed for at være nysgerrig på alt det nye, som har ændret sig, fra da de selv gik i skole.

”Hvordan kan jeg se lektier på MinUddannelse?” ”Hvordan bruger i iPad’en i skolen?” ”Hvad er det for nogle strategier mit barn taler om?” Spørgsmål kommer der mange af fra forældre. Nogle kan man besvare og andre er nemmere at vise den hands-on. Skolens indskolingsteam oplevede at efterspørgslen blev større på svar angående uvisheder på den udvikling folkeskolen gennemgår, siden forældrene selv gik i skole. Læringsplatforme, apps i undervisningen og meget andet har ændret vores skole kultur og vores forældresamarbejde.

Hvordan kan Svend Gønge Skolen, hjælpe forældrene på vej? Og i hvilken form bør man gøre det? Kunne indskolingsteamet se på skole-hjem-samarbejdet med nye øjne og være nyskabende i processen? Dette var nogle af de spørgsmål teamet stillede sig selv på et møde i indskolingen sommeren 2018. Her blev det besluttet at imødekomme forældrenes ønsker ved at invitere forældrene ind på skolen til en workshop-aften.

Forældreworkshop er inddelt i 2 dele: En del med markedsplads og en del med længere workshops.
På Markedspladsen har alle lærere og pædagoger kunnet byde ind med små oplæg ved borde i et stort fælleslokale. Oplæggene var af en længde på 10 min hvor forældrene fik viden og kunne spørge ind til emnerne. Forældrene kunne gå rundt mellem boderne hvor oplæggene bliver gentaget i hele tidsrummet. Emnerne der har haft oppe, har bl.a. været: udeskole, apps i undervisningen, programmering og robotteknologi, matematiktest, begynderengelsk, ugeskema, skoleklub, holdundervisning og meget mere.
I anden halvdel af aftenen var det små workshop hvor forældrene fik endnu mere hands-on. Her er det mere som små kurser på ca. 25 min hvor lærerene har planlagt indhold som forældrene skal have viden om eller afprøve. Her har der været kurser i Into-words, regnestrategier, MinUddannelse, m.m.
I september 2018 bliver indskolingsteamets projekt for første gang til virkelighed. Det blev taget godt imod af forældrene og resten af skoleåret var der efterspørgsel på hvornår det kunne afholdes igen. Så efter en positiv evaluering besluttede teamet at gentage succesen. I august 2019 afholdte indskolingen igen en workshop-aften for forældrene og projektet har også nået ud på hele skolen, med en workshop-aften på mellemtrinnet i september 2019 og en fremtidig workshop for hele skolen når forældrene skal klædes på til Aula.

På Svend Gønge skolen ses skole-hjem-samarbejdet som en stor del af kerneopgaven omkring eleverne. Det er vigtigt at forældrene kommer tilbage på skolerne - tilbage til at være nysgerrige omkring deres børns læring og udvikling. Så hvis en forældreworkshop kan være med at skabe bedre betingelser for skole-hjem-samarbejdet og en positiv effekt for elevernes læring og trivsel, så er det dét vi gør.

Svend Gønge skolen deltager i DM i skoleudvikling fordi projektet skal deles med alle, så alle kan blive endnu dygtigere til at lave skole. Det er vigtigt at vi videndeler med hinanden i vores felt.

Link til artikel i folkeskolen: https://www.folkeskolen.dk/847475/naar-laererne-taenker-som-foraeldre

Senest opdateret den

4. oktober 2023

af

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.