Læring i virkeligheden

Læring i virkeligheden

Praksisnære undervisningsnetværk til styrkelse af folkeskoleelevers interesse for klima og naturfag

Rapporten beskriver en teoretisk model til analyse af muligheder og barrierer i et samarbejde om organisering af naturfagslæring inden for klima og energi. Den lokaliserer desuden barrierer og muligheder i sådant et samarbejde mellem folkeskoler, universitet, virksomheder og kommune. Rapporten indeholder også værktøjer, der er udviklet i projektet.

Projektet Læring i virkeligheden ligger i forlængelse af og bygger op om et mangeårigt pædagogisk udviklings- og forskningsarbejde, som jeg har gennemført på Aalborg Universitet. Det går ud på at interessere og engagere unge for energi, klima og bæredygtighed på en virkeligsnær måde, der kobler teori og praksis i naturfagsundervisningen.

Dette projekt Læring i virkeligheden er en fortsættelse af den pædagogiske udviklings- og forskningsproces med nye erkendelser og handlingsmuligheder for at organisere klima- og naturfagslæring mellem aktører i og udenfor folkeskolen.

Læs hele rapporten her

Senest opdateret den

30. januar 2018

af

mhk

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.