Fra kedsomhed til trivsel i skolen

Fra kedsomhed til trivsel i skolen

Er kedsomhed roden til alt ondt? Eller er det sundt at kede sig?

En ny rapport fra DCUM viser, at kedsomhed i skolen er et vigtigt pædagogisk advarselssignal. Kedsomhed anskues i første omgang som en mild form for mistrivsel, men rapporten viser, at hyppig kedsomhed hænger sammen sammen med stort set alt dét man ikke ønsker sig i skolen. Jo mere eleverne keder sig, des værre går det typisk med læring, social forbundethed, troen på sig selv osv.

Når cirka hver fjerde elev i folkeskolen ifølge den nationale trivselsmåling ‘meget tit’ eller ‘tit’ keder sig i skolen er der således tale om et alarmsignal i forhold til trivsel og læring.

Senest opdateret den

30. august 2016

af

Læs også

skoleskak
21.09.17
Verninge Skole 2017 (Assens)
Med skoleskak på skemaet tilbyder Verninge Skole et læringsrum, eleverne glædeligt træder ind i. Her er en fast struktur med regler, der skal...
20.06.16
Konkurrence for alle folkeskoler
DM i skoleudvikling er en afsluttet konkurrence, som var for alle folkeskoler i Danmark. Der blev konkurreret om at være bedst til at udvikle den...