Fra kedsomhed til trivsel i skolen

Fra kedsomhed til trivsel i skolen

Er kedsomhed roden til alt ondt? Eller er det sundt at kede sig?

En ny rapport fra DCUM viser, at kedsomhed i skolen er et vigtigt pædagogisk advarselssignal. Kedsomhed anskues i første omgang som en mild form for mistrivsel, men rapporten viser, at hyppig kedsomhed hænger sammen sammen med stort set alt dét man ikke ønsker sig i skolen. Jo mere eleverne keder sig, des værre går det typisk med læring, social forbundethed, troen på sig selv osv.

Når cirka hver fjerde elev i folkeskolen ifølge den nationale trivselsmåling ‘meget tit’ eller ‘tit’ keder sig i skolen er der således tale om et alarmsignal i forhold til trivsel og læring.

Senest opdateret den

30. august 2016

af

Læs også

05.10.17
Sejs Skole 2017 (Silkeborg)
Sejs Skole løber til Gardasøen – den gode overgang fra undervisning til SFO. Kan man løbe til Gardasøen? Eleverne i indskolingen på Sejs Skole gør et...
20.06.16
Kontakt
DM i skoleudvikling er en projektorganisation under Skole og Forældre.