Fra kedsomhed til trivsel i skolen

Fra kedsomhed til trivsel i skolen

Er kedsomhed roden til alt ondt? Eller er det sundt at kede sig?

En ny rapport fra DCUM viser, at kedsomhed i skolen er et vigtigt pædagogisk advarselssignal. Kedsomhed anskues i første omgang som en mild form for mistrivsel, men rapporten viser, at hyppig kedsomhed hænger sammen sammen med stort set alt dét man ikke ønsker sig i skolen. Jo mere eleverne keder sig, des værre går det typisk med læring, social forbundethed, troen på sig selv osv.

Når cirka hver fjerde elev i folkeskolen ifølge den nationale trivselsmåling ‘meget tit’ eller ‘tit’ keder sig i skolen er der således tale om et alarmsignal i forhold til trivsel og læring.

Senest opdateret den

30. august 2016

af

Læs også

05.08.16
Skoleudvikling i England
In this two-part series, theory and practice meet head on as education expert Professor Dylan Wiliam sets up an experimental school classroom.
Folkeskole Søgårdsskolen
21.07.16
Søgårdsskolen (Gentofte)
I lære i den virkelige verden - Søgårdsskolen sikrer at elevernes faglige, sociale og alsidige kompetencer og færdigheder udvikles ved praktik "i den...