Eltang Skole og Børnehave vinder DM i skoleudvikling (Kolding)

  • elever i projekt

Eltang Skole og Børnehave vinder DM i skoleudvikling (Kolding)

Opgør med fejlfinderkultur og systematisk fokus på bæredygtig innovation giver Eltang Skole og Børnehave 1. prisen i DM i skoleudvikling. På Eltang Skole og Børnehave ved Kolding får eleverne færdigheder, som gør dem innovative og problemløsende med udgangspunkt i bæredygtighedstemaer. Eleverne lærer, at det er fint at lave fejl. Når man laver en fejl i det innovative felt betyder det bare, at man skal tilbage til tegnebrættet. Eltangs skoles opgør med fejlfinderkulturen og skolens systematiske fokus på bæredygtig innovation gør skolen til vinder af DM i skoleudvikling 2016. 

Mange fremragende udviklingsforløb
Det er første år, prisen for DM i skoleudvikling uddeles. Flere end 80 skoler har deltaget i DM i skoleudvikling med i alt 75 udviklingsforløb. Prisen er skabt for at sætte fokus på de mange fremragende udviklingsforløb, som folkeskolen er fuld af i disse år.

Når vi hører om folkeskolen, så er det oftest med fokus på det, der ikke virker. Med DM i skoleudvikling vil vi gerne fremhæve alt det, der lykkes og fungerer og skaber gode skoler rundt i hele landet, siger Mette With Hagensen formand for Skole og Forældre, som har udviklet DM i skoleudvikling.

Ligeledes udtaler minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby:

Med DM i Skoleudvikling får vi sat spot på de mange gode udviklingsprojekter, der er i gang på de danske folkeskoler. Det er vigtigt at hylde den store indsats, der bliver gjort på vores skoler. Samtidig kan de gode projekter også inspirere andre skoler i arbejdet med at skabe en varieret skoledag for eleverne.

Bæredygtigt undervisningsforløb vinder
På vinderskolen, Eltang Skole og Børnehave, får eleverne at se, at fejl kan være konstruktive, og at fejl er nødvendige i innovationsprocesser. Skolens bæredygtige undervisningsforløb er tilrettelagt således, at ”vejen” er afsøgende, problemløsningsorienteret og udviklende.

Det er befriende, at en skole nærmest har gjort det til et motto, at det er fejlene, som vi lærer af. Nogle unge er bange for at begå fejl, bange for at træde ved siden af og bange for at skille sig ud. Det gør Eltang Skole og Børnehave op med, siger Jens Vase, formand for Danske Skoleelever, der sammen med Skole og Forældre har arrangeret DM i skoleudvikling.

Vinderen modtager 50.000 kr. på Skole og Forældres landsmøde
Eltang Skole og Børnehave modtager 1. prisen i DM i skoleudvikling på kr. 50.000 den 18. november 2016 på Skole og Forældres landsmøde i Nyborg. DM i skoleudvikling er arrangeret af Danske Skoleelever og Skole og Forældre. Juryen består ud over arrangørerne af en repræsentant fra Danmarks Lærerforening, BKF (Kommunernes børne- og kulturchefer), Skolelederforeningen, Undervisningsministeriet og BUPL.


Vindere af 2. – 5. præmie og publikumsprisen
Udover vinderprisen uddeles der præmier fra 2. – til 5. pladsen samt en publikumspris.

2. Sophienborgskolen (Hillerød Kommune)
Sophienborgskolen vinder 2. prisen i DM i skoleudvikling for at forny den klassiske forældresamtale. De sædvanlige skole-hjem-samtaler er suppleret med en forældrefernisering fire gange årligt, hvor eleverne styrer samtalen og via plancher og egne forklaringer viser forældrene, hvad de har lært.

3. Søgårdsskolen (Gentofte Kommune)
Søgårdsskolens samarbejde med Gentofte Hospital indbringer skolen en 3. plads i DM i skoleudvikling. Søgårdsskolen er en specialskole. Skolen sikrer, at elevernes faglige, sociale og alsidige kompetencer og færdigheder udvikles ved at eleverne ikke bare er i praktik, men også modtager en del af undervisningen på en stor lokal arbejdsplads. Skolen inddrager dermed også lokalsamfundet i at løfte opgaven med at gøre skolens elever med særlige behov bedre til at kunne træffe realistiske valg for fremtiden.

4. Grauballe Skole (Silkeborg Kommune)
Grauballe Skole får 4. præmien i DM i skoleudvikling for at inddrage ældre i et skolesamarbejde. Lokale ældre er en del af et nyskabende teamsamarbejde og kommer på den måde helt ind i skolens hverdag. Udvalgte elever kan på den måde udvikle sig i en tryg ramme, som både er et alternativ til det store klasserum, udfylder et behov for én-til-én tid eller et alternativ til nogle af skolens ugeskematimer.

5. Erritsø Fællesskole (Fredericia Kommune)
Erritsø Fællesskole får 5. prisen for at sætte systematisk fokus på talentudvikling. Formålet med talentudviklingen på Erritsø Fællesskole er at sikre, at alle elever får mulighed for at blive så dygtige som de kan. Skolen sætter fokus på de fagligt dygtige elever. Ved at udfordre de dygtigste elever hæves bundniveauet automatisk i klassen.

Publikumsprisen (10 skoler Odense, Odense kommune)
DM i skoleudvikling indeholder også en publikumspris. Publikumsprisen går til det deltagerforløb, der har skabt mest opmærksomhed på de sociale medier om sin deltagelse i DM i skoleudvikling. Vinder af publikumsprisen blev de ni folkeskoler og en ungdomsskole i skolesamarbejdet i Nord i Odense.

De 10 skoler i Nord i Odense har fundet opskriften på, hvordan man i fællesskab kan arbejde systematisk og innovativt med skoleudvikling. Samarbejdet mellem skolerne har især succes med at omsætte folkeskolereformens visioner om at forbedre valgfagene, åbne folkeskolen, understøtte den demokratiske dannelse samt styrke uddannelsesparathed og brobygning til nye og konkrete læringsinitiativer – som både rækker ud, og går på tværs af institutionelle og geografiske skel.

Generelt om DM i skoleudvikling:
DM i skoleudvikling er en konkurrence for alle folkeskoler i Danmark. Der konkurreres om at være god til at udvikle den danske folkeskole. DM i skoleudvikling indsamler og deler de gode eksempler på www.dmskoleudvikling.dk og skaber derved synlighed omkring skolernes bedste udviklingsforløb. Udviklingsforløbene bedømmes blandt andet på, om de indeholder nytænkning, øger elevernes trivsel, dannelse og læring - og kan implementeres på andre skoler.
Vinderforløbene kåres den 18. november på Skole og Forældres landsmøde i Nyborg. Præmiesummen er på kr. 100.000 kr. og vinderen af 1. prisen får kr. 50.000.
DM i skoleudvikling er afholdt fra maj til oktober 2016.

75 udviklingsforløb og over 80 skoler
75 udviklingsforløb og over 80 skoler er blevet tilmeldt DM i skoleudvikling. Kåringen finder sted d. 18. november i Nyborg ved Skole ved Forældres landsmøde. Præmiesummen er på kr. 100.000 og vinderen får 50.000 kroner.

DM i skoleudvikling fortsætter til næste år
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har finansieret DM i skoleudvikling.
DM i skoleudvikling fortsætter til næste år og tilmeldingen åbner til marts 2017.

 

Yderligere oplysninger:
Karin Garde Frandsen, kampagneleder, Skole og Forældre, mobil: 41 42 46 36

Yderligere kommentarer:
Mette With Hagensen, landsformand, Skole og Forældre, mobil: 31 71 63 78
Jens Vase, formand, Danske Skoleelever, mobil: 60 40 20 00

Kontakt skolerne:
Vinderskolen:
​Eltang Skole og Børnehave
​Skoleleder
Per Nielsen
​30897766

Publikumsprisen:
Leder af UngNord
Erik Rasmussen
20480586

 

 

 

Senest opdateret den

18. november 2016

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.