Digital dannelse i ’børnehøjde’

Digital dannelse i ’børnehøjde’

Denne forskningsrapport undersøger børns perspektiver på digital dannelse med udgangspunkt i Dyvekeskolens pædagogiske praksis.

Forskningsrapporten er bestilt og betalt af Dyvekeskolen, som er beliggende i Københavns Kommune. Følgeforskningsrapporten bygger på et tre årigt samarbejde mellem Dyvekeskolen og Roskilde Universitet. Samarbejdet har haft til hensigt at følge Dyvekeskolen i deres proces med at etablere sig som Københavns digitale folkeskole. Jeg har igennem tre år fuldt Dyvekeskolen på ’sidelinjen’ og ved hjælp af kvalitative og kvantitative metoder som deltagende observationsarbejde, et spørgeskema, formelle og uformelle interviews med børn, lærere og ledere sat fokus på, hvordan børn oplever og vurderer de digitale medier som en del af det sociale liv i skolen, og om dette forhold indgår i og bidrager til at danne børn digitalt.

Læs hele rapporten her

Senest opdateret den

4. oktober 2023

af

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.