Kriterier

Kriterier

Læs mere om konkurrencebetingelserne her. Alle folkeskoler kan deltage i DM i skoleudvikling. Det kan også være flere skoler, der deltager med et udviklingsprojekt, de har været sammen om.

kriterier

Hvem kunne deltage?

Alle folkeskoler kunne deltage i DM i skoleudvikling. Det kunne også være flere skoler, der deltog med et udviklingsprojekt, de har været sammen om.

Publikumsprisen

Efter tilmeldingen kunne skolerne styrke deres chancer ved at dele og ’synes godt om’ DM i skoleudviklings Facebook-opslag om udviklingsprojektet. Det Facebook-opslag der opnår flest ’synes godt om’ og delinger, vandt publikumsprisen. (Helt præcist blev det målt ved opslagets ’synes godt om’ ganget med det antal gange, opslaget blev delt frem til deadline for tilmelding. Jo før skolerne tilmeldte sig, desto bedre chance havde de altså for at vinde publikumsprisen.)

Juryen bestod af:

  • Skole og Forældre
  • Danske Skoleelever
  • Danmarks Lærerforening
  • Skolelederforeningen
  • BUPL
  • Børne- og Kulturchefforeningen
  • Undervisningsministeriets Læringskonsulenter

Hvilke kriterier blev projekterne bedømt efter?

  1. Udviklingsforløbet skulle have skabt en positiv effekt for elevernes læring, trivsel og dannelse.
  2. Udviklingsforløbet skulle indeholde et nytænkende element, enten ved at tage fat på nye områder eller ved at benytte nye metoder til håndtering af eksisterende områder.
  3. Udviklingsforløbet skulle fremvise et konstruktivt samarbejde mellem flere af følgende parter i skolen:
  • Skolebestyrelsen.
  • Forældrene.
  • Eleverne.
  • Medarbejderne.
  • Skolens daglige ledelse.

Samarbejdet måtte gerne inddrage kommunen, flere kommuner, andre skoler og eksterne parter, som fx virksomheder, foreninger, o.l.

       4. Udviklingsforløbet skulle kunne implementeres på andre skoler.

Hvem stod bag DM i skoleudvikling?

DM i skoleudvikling blev støttet af Undervisningsministeriet. Projektet blev drevet af Skole og Forældre med  Danske Skoleelever som partner. I juryen sadrepræsentanter fra Skole og Forældre, Danske Skoleelever, Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, BUPL, Børne- og Kulturchefforeningen og Undervisningsministeriets Læringskonsulenter.

Formålet med DM i skoleudvikling

Formålet var videndeling. Gennem konkurrencen blev beskrivelser af udviklingsforløb indsamlet, som efterfølgende blev formidlet til alle skolerne i Danmark. På den måde skulle DM i skoleudvikling stimulere og fremme en udviklingskultur på skolerne i Danmark, som har en positiv effekt for elevernes læring, dannelse og trivsel.

Hvorfor DM i skoleudvikling?
DM i skoleudvikling giver inspiration til hverdagen i folkeskolen. Der blev konkurreret om at være bedst til at udvikle den danske folkeskole. Konkurrencen var med til at få de udviklingsprojekter, som foregår ude på skolerne, i centrum – både så andre skoler kan lade sig inspirere og for at hylde de indsatser, skolens personale sætter i gang. DM i skoleudvikling er p.t. Danmarks største portal for udviklingsforløb i folkeskolen.

Senest opdateret den

18. december 2019

af

cg

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.