Kokkedal Skole 2017 (Fredensborg)

Kokkedal Skole 2017 (Fredensborg)

Fra fastlåst mindset til udviklende mindset på Kokkedal Skole. Skolen har i gennem de sidste tre år, på forskellig vis, arbejdet med mindset på 6.-9. årgang. Og på baggrund af de erfaringer de har gjort sig, ønsker de nu at udbrede dette arbejde til alle skolens årgange. Der har dels været arbejdet med det som kurser på de nævnte årgange, og dels har deres 7. årgange de seneste to år været tilmeldt True North (Nicolai Moltke-Leth), hvor undervisningen i mindset ligeledes spiller en væsentlig rolle.

Arbejdet med mindset er nyskabende i Danmark, da meget få grundskoler i Danmark har arbejdet med det gennem 3-4 år, som Kokkedal Skole har. Deres arbejde med mindset bygger på Carol Dwecks forskningsresultater, som er evidensbaseret.

Ikke en fejl, men en mulighed for læring
Arbejdet med mindset forsøger at skabe et risikofrit undervisningsmiljø, hvor fejl anskues som en mulighed for ny læring, fortæller lærer på Kokkedal Skole, Ole Andersen. Skolen oplever, at eleverne udviser et større engagement i undervisningen, og trives i den tryghed, der er i et risikofrit læringsmiljø. Der arbejdes med at flytte eleverne fra et fastlåst mindset hen imod et udviklende mindset, og dermed give eleverne indblik i, hvornår de lærer, og hvornår de bare er til stede. Dette er væsentligt, for at give eleverne en forståelse af, at de skal tage ansvar for egen læring, men også at læring er et fælles projekt og ikke et individuelt projekt.

Fælles sprog
Endvidere er arbejdet med mindset vigtigt i forhold til at skabe et fælles sprog for elever og lærere, ligesom skolen også har informeret forældre om dette arbejde og talt om, hvordan de kan understøtte det udviklende mindset hos eleverne, for eksempel gennem ros for nye processer frem for resultater. Deres arbejde med mindset foregår på varieret vis, lige fra kurser til at være en integreret del af den daglige undervisning. Deres ønske er at få tænkt principperne for det udviklende mindset ind som en integreret del af den daglige undervisning på alle skolens årgange.

Arbejdet med mindset bakkes op af såvel skolebestyrelse, forældre og elever. Skolen ser eksempelvis, at eleverne beretter om brug af principperne uden for skolen, samt at eleverne bliver meget bevidste om, hvilke faglige områder de skal udvikle.

Mindset er vigtigt for den fremtidige udvikling

"Vores erfaringer i arbejdet med mindset fortæller os, at dette arbejde er relevant for alle elever, og at alle børn uanset social baggrund og fagligt niveau kan profitere af arbejdet med deres eget mindset. Vi tror på, at arbejdet med mindset er med til at ruste vores elever i deres tilværelse fremover, både personligt og fagligt," forklarer Ole Andersen. 

Der findes på nuværende tidspunkt ikke materiale til undervisning i mindset i folkeskolen. Dette forsøger Kokkedal Skole at råde bod på, ved at udvikle deres eget materiale.

 

Skolens hjemmeside; http://kokkedalskole.skoleporten.dk/sp

Senest opdateret den

4. oktober 2023

af

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.